The Big Three
TBT eli kolme isoa päivitystä normaaliin järjestelmään.
#1 lisää etuakulle uusi maadoitus (vähintään 50mm2) (taka-akullekin kannattaa laittaa)
#2 lisää laturin latauskaapelin rinnalle toinen paksumpi latauskaapeli jotta latausjännite on korkeampi.
#3 lisää maadoituksia konehuoneeseen, eli maadoita kone 2-3 kohtaa runkoon jotta laturin maadoitus toimii paremmin sekä mahdolliset häiriöäänet poistuvat.
Kuparin määrää konehuoneeessa ei kannata ujostella, mitä paremmin laturi saa puskettua virtaa akulle, sitä paremmin akut toimivat, sitä paremmin jne jne.
Samoin koneen maadoitus, eli laturi maadoittaa itsensä kannakkeesta koneen runkoon kiinni, ja jos kone on maadoitettu pienellä karvalla joka on ihan just ruoste syönyt poikki, niin ei se laturi enään lataa kunnolla, koska virran kulkemiseen tarvitaan suljettu piiri. Jos piiri on poikki, niin virta lakkaa kulkemasta, eli jos laturilta menevä kaapeli etu-akulle on iso, niin koneen maadoituskin pitää olla yhtä iso ellei jopa isompi.
Itse laturi kannattaa maadoittaa suoraan kannakekorvan pultin kohdalta. Pultti on yleensä joku 10-12mm, joten joudut kohtuukokoisen rengasliittimen hommaamaan, esim 50mm2 rengasliitin jota isonnetaan poralla poraten reikä 12mm kokoiseksi toimii hyvin. Liitin toimii ”prikkana” ja ei vaikuta muuhun toimintaan. Toinen paras mahdollinen on mahdollisimman läheltä laturia koneen rungosta.
Kiinnittäessä runkoon kannattaa hioa maali rikki liittimen ja pellin välistä, puhdistaa liitoskohta liasta ja maalata liitoskohta esim sinkkimaalilla korroosion estämiseksi, kun kaapeli on kiinnitetty.
Tällöin vältytään aikaamyöden häiriöäänien tulemiselta, kun ruoste tai hapettuminen ylipäätänsä kasvaa pikkuhiljaa liittimen ja pellin välissä lopulta eristäen maakontaktin.
Maadoituskaapelin ja virtakaapelin koko kannattaa mitoittaa sen läpi kulkevan virran mukaan, ei missään nimessä liian pient kaapelia.
Taulukko on 2013EMMA -sääntökirjasta.