EMMA ESPL Kilpailubiisien taajuudet yksinoikeudella, ensimmäisenä lisääbassoa.fi sivustolla.
GL Have fun!
Kuunteluarvio:
Allekirjottanut on nyt toista vuotta EMMA ESPL piireissä mukana ja jälleen kerran täytyy pettyä pahasti. En ymmärrä miksi pitää ESPL biisit kusta kertakaikkiaan!
Biisit läpikäyneenä ja kuunnelleena täytyy vain ihmetellä kuka tätä p*skaa oikein suoltaa pihalle? Ok biisissä 26 on vähän vivahteita nykyajan konemusiikista ja kuulokkeilla kuunnellessa bassoa tuntuukin olevan somewhat. Kuitenkin biisit on tarkoitettu äänenpainekilpailemiseen. Tasoja löytyy biisistä toiseen väliltä -5dBFS – -13dBFS, eli esim 65Hz soi biisissä 22. 2-3 dB lujempaa, kuin mikä tahansa muu taajuus.
Biiseistä löytyy runsas määrä taajuuksia kiitos siniaalto -sweeppien, mutta tuommoinen 2-3sek sweep 60Hz->32Hz ei oikein auta ketään, äänenpainemittarin ollessa mallia kivikautinen, eikä reagoi nopeisiin paineenvaihteluihin jotta sen namipiikin saisi taiottua niskatukeen. Harvasta biisistä (poislukien Biisi 25.) löytyy yli 2sekunnin yhtäjaksoista taajuutta. Yleisimmät taajuudet on siellä 45-65 välissä, vaikkakin löytyy sieltä muutamia 78Hz pommejakin, puhumattakaan biisin 26:n ”ylläreistä”. Nimittäin biisissä 26, tulee sumutorvi, jossa 602Hz puskee -13dBFS (yhtälujaa, kuin matalimmat bassot) samoten 24Hz puskee muutamankin otteeseen, vaikka alle 27Hz taajuuksia ei mistään biiseistä pitäisi löytyä?
Näppärästi kuitenkin on matalia taajuuksia järjestään suodettu poies, tasojen tippuessa samaan tahtiin, mitä taajuudet tippuvat.
Riirii -taajuudet rulaa.
Summa summarum.
En tiedä onko EMMA ESPL biisien tarkoitus sekoittaa pakkaa niinpaljon, että se on yks ja hailea, miten soittelee, tulos on jokatapauksessa aina kuin arpapeliä, milloin mittari saa napattua sen namipiikin sieltä, milloin se ei kerkeä mukaan ja luku on useita deppoja matalempi.
Vuodesta 1994 on Bass Mekanik näyttänyt tietä miten tehdään kilpailukykyisiä bassobiisejä joista löytyy sekä korkeita, että matalia ja pitkiä taajuuksia, jotta jokaisella on samanlainen mahdollisuus saada se namipiikki sinne mittarille, puhumattakaan tasoista jotka hyppivät siellä 0dB siniaallon tietämillä (-3dBFS) jotta bassopuolesta saadaan se JYTY ulos.