Miten saada lisää lukua?

Käytän esimerkkinä vain piikkideppan hakemiseen.

Muista, että noin 80% piikkipaineista saavutetaan kotelolla, seuraavaksi tärkein on virtajärjestelmä, sitten pääteteho ja ohjelmalähde.

Hyvä kotelo pitäisi saada siis sinne noin 2-3dB:n sisään tavoitteesta, loput saadaan aikaiseksi tutkimalla miten ja missä.

Keinoja saada mittarille kovempi lukema:

1. Mittarin paikka

Jos sinulla on seinämallinen kotelo tai kontista ampuva kotelo, niin paine kertyy aina perimmäiseen nurkkaan… peränurkkaan.

Tällöin mittari kannattaa asettaa mahdollisimman kauaksi portista paikkaan, missä on kova pinta. Esim jalkotilan kickpaneli on hyvä paikka tai tuulilasilla aivan tuulilasin alareunassa.
Jos portti on alhaalla, niin lasin yläreunaan kertyy kovin paine. Portit mikäli sijaitsevat ympäri koteloa, eli alhaalla sivuilla ja ylhäällä, kertyy paine eniten keskelle tuulilasia.

 

2. Taajuus.

Kannattaa hommata pistetaajuudet ja vaikkapa 0,5Hz:n välein taajuuksia. Testata matalemmalla volumella ensiksi +-3Hz missä se piikkipaine on ja ampua muutaman kerran täyttä hönkää ja kattoa tarkalleen, mikä se piikkitaajuus on. Lämpötila nostaa viriä, eli kannattaa pitää mielessä lämpötila missä mittasit piikkinuotin. Yksi hyvä tapa on soittaa siniaalto sweeppiä välillä +-5Hz piikkitaajuudesta, joten kisapaikalla ei tarvitse erikseen etsiä piikkiä, vaan biisillä joka huojuu siinä piikkipaineen nurkilla saadaan se maksimipaine mittarille.

3. Akusto.
Piikkipaine tulee yleensä noin 2-3sek sen jälkeen, kun päästät pausen ylös, eikä ikinä enään tule yhtä lujaa. Pidä siis mielessä ettet tyhjennä akustoa mielinmäärin ennen kisavetoa. Kovat jännitteet antaa helppoja lisädeppoja.

 

4. Lämpötila.
Liiallinen demottelu ja ripustuksien venyttäminen vähentää lukua. Ei ole siis kannattavaa demotella ja lämmitellä päätteitä ja keloja ennen kisavetoa, sillä lähes aina tulee huonompi lukema lasille jos on päästellyt koko päivän laitteistoa ja sitten koittaa saada lukua lasille.

 

5. Soittoasento, tuenta.
Peukalosääntönä on että jos se värisee, sitä pitää tukea. Lähes aina peltien räminä vaimentaa tulosta, ei tosin aina. Pitää siis tietää jo ennalta mistä kohtaa tukea mistä ei.
Yleisin paikka tuennalle on keskellä etukattoa aivan lasin yläreunasta, ei kuitenkaan paineta lasia. Jopa pari deppaa saadaan aikaiseksi, kun kaikki räppänät, penkkien asennot, kotelon sijainti autossa yms yms yms on sorvattu juuri prikulleen oikein piikkinuotin kanssa.

 

6. Suodot ja viiveet.
Suotamalla muut taajuudet pois, saadaan piikille eniten ähkyä. Tosin suodot menee herkästi päällekkäin, jotyen jos soitat siniaaltoa, niin kannattaa suodot pitää täysin auki. Viiveen avulla saadaan myös jonkinverran haettua paikkaa mihin piikki iskeytyy.

7. Verhoilumateriaalit

Huokoinen pinta vaimentaa ääntä, on siis viisasta poistaa kaikki turhat verhoilut ja vaimentaa pellit, jotta ääni pääsee kimpoamaan paremmin.
Aalto gainaa aina, kun se pääsee kimpoamaan. Siksi lähes kaikki autot soivat taaksepäin ampuvana paremmin.

B-pilarilinjasta taaksepäin kaiken verhoilun poistaminen nostattaa tutkitusti lukua

8. Vippaskonstit.

Avaamalla ovia tai luomalla ”hallittu kabiinin vuotaminen” säätämällä esim tuuletusventtiileitä toiseltapuolelta autoa auki saadaan painetta siirrettyä.
Asettamalla mittari peränurkkaan refleksiputkesta ja ”pumppaamalla” vastakkaista ovea (täysin auki / täysin kiinni, nopeasti rytmissä) saadaan kerättyä lisäpainetta haluamaamme nurkkaan.

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *